Recensioner

Johannespassionen
”At den ene af de tre altstemmer i koret tilhørte den sikre og koncentrerede kontratenor Tobias Nilsson, var et plus for den samlede klang[…]

Thomas Michelsen, Politiken 20 mars 2012

 

Pro Defunctis

”En av konsertens stora behållningar var Tobias Nilssons rena klara countertenorstämma som lyste som en fyrbåk på toppen av det behagliga stämhavet.”

Per Björck, Hallandsposten 31 juli 2010

 

Venite videte

”Med melodier lika utmejslade som barockens guldornament fick Tobias Nilsson arbeta hårt. Hans röst är behaglig, mild och inte så klangstark, mörkare i tonen än en alt, men av allt att döma utan stopplugg uppåt: ju högre han klättrade desto mer krut fick rösten.”

Susanne Holmlund, Sundsvalls tidning 31 juli 2008

 

Händel Hits

”Countertenoren Tobias Nilsson sjunger arian ur Messias i altläge och han behärskar dramatiken och de snabba löpningarna fullt ut i det ömtåliga röstläget. Klangen blir på samma sätt som orgelpositivets både oåtkomlig och väldigt karaktäristisk.”

Kicki Eld, Bohuslänningen 15 april 2008

 

Anonymous

”Några fenomen måste nämnas, den utsökta sopranen Anna Jobrant Dalnäs och countertenoren Tobias Nilsson och bland musikerna violinisten Per Buhre med nästan folkmusikintensiv utstrålning och nästan koreografisk spelstil.”

Rolf Haglund, Borås tidning 29 februari 2008

 

Messias

”Den förnämlige countertenoren Tobias Nilsson sjunger passagen om Messiasgestaltens övergivenhet och får den engelska originaltextens ”despised and rejected” att klinga av ett fysiskt påtagligt nu. Så blir musiken en berättelse om den tid som omger oss.”

Magnus Haglund, Göteborgsposten 17 december 2007

 

Jakt

”Ändå sticker det i hjärtat när den vackert vekröstade Tobias Nilsson under Actéons dödskamp låter sin tenor slockna i den svagaste av drillar[…]”

Sara Norling, Dagens Nyheter 23 oktober 2006

”[…]när Actéon, kontratenor Tobias Nilsson, som är något helt annat än Cupido på skämt, gör entré. Han får mig att undra varför mjuka män gör sig så bra på scen. Att de kommer in och får saker att börja hända, ny dynamik att uppstå och liksom börja dallra.”

Hanna Höglund, Expressen 23 oktober 2006

 

Matteuspassionen

”Countertenoren Tobias Nilsson från Göteborg sjöng altpartiet med klar och ren falsettröst, koncentrerat uttryck och tydlig textning.”

Lars Johansson, Värmlands Folkblad, 22 mars 2005

 

Messias

”Allting blir så precist i frasering och i rytm när gränsen mellan kör och solister i princip har upphävts. Man behöver kunna ”drilla på flöjten och basa på bastuban” för att låna bild från annat håll. Och det kan man när man inte har en oceanångare att manövrera..

Men resultaten kommer naturligtvis inte av sig själva. Det vill till sångare som sopranen Anna Jobrant Dalnäs, countertenoren Tobias Nilsson, tenoren Erik Enqvist och inte minst basen Jan H Börjesson för att det som är möjligt också skall kunna genomföras.

[…] Händels Messias är faktiskt värd att vara något annat än lång dags färd mot Hallelujakören. Det bevisade Göteborg Baroque eftertryckligt i tisdags.”

Håkan Dahl, Göteborgsposten, 16 december 2004

 

Die Frau ohne Schatten

”Mest spännande är Falken, sjungen av barocksångaren Tobias Nilsson, en liten Elvisfigur som klättrar i träd och kvittrar i falsett på det mest suveräna vis. Och som inte har en tanke på att göra tjejer på smällen. Kanske är han föreställningens manliga hopp?”

Martin Nyström, Dagens Nyheter, 14 september 2004

 

Jubilate Domino

”Med en god intonation och en till största delen väldisponerad röst inledde Tobias Nilsson med kantaten ”Jubilate Domino” av Dietrich Buxtehude. Särskilt på höjden återfanns en klanglig renhet som var tilltalande.”

Sven Andersson, Hallands Nyheter, 19 augusti 2004

 

RE: Baroque

”Det meditativt sköna blir en smula monotont men laddar för en fantastisk final då ett av paren uppslukas i ett svart tygstycke som lyfter dem uppåt till countertenoren Tobias Nilssons himmelska stämma i Scarlattis oratorium. Paradiset väntar.”

Anna Ångström, Svenska Dagbladet, 1 mars 2004

 

Acis et Galatée

”En annan förtrollande gestaltning står countertenoren Tobias Nilsson för i rollen som Télème. Aldrig att det höga tonläget låter ansträngt eller tillgjort, istället dominerar den naturliga lätthet som Calvino menar är essensen i Ovidius poesi: förmågan att förvandlas, att plötsligt bli en flygande.”

Magnus Haglund, Göteborgsposten, 7 januari 2001

”Télème…, fint nyanserad av countertenoren Tobias Nilsson.”

Rolf Haglund, Borås Tidning, 7 januari 2001

”Asis vän Télème, som sjungs av Tobias Nilsson med otvungen countertenor…”

Boel Unnerstad, P 4, Radio Göteborg, 8 januari 2001

tillbaka